سرزمین دسایس
امان معاشر امان معاشر


 

نوشتۀ:خلیل حیفی


این کتاب را صاحب یکی از م
غازه های افغانی ( کابل بازار) به هدایت همایون ایشان برادر محترم خلیل حیفی نویسندۀ مستعد کشور ما که خودشان درپاریس در مسافری  وغربت  بسر میبردند، برایم اهداء کردند.

این کتاب حاوی مطالب ذیل است.:
ارتباط ترور احمدشاه مسعود با دسیسۀ یازدهم  سپتامبر
۲۰۰۱،. ترور جان اف کندی،.مکسیکو در برابر دسایس ایالات متحده،.هاوایی در مسیر دسایس، مظالم و دسایس ایالات متحدۀ امریکا در کوبا،ایالات متحده و غارت پورتوریکو، دسایس ایالات متحده در فلیپین،هسپانیولا و دسایس استعمار، دسایس ایالات متحده در حمهوری دومنیکن، دسایس ایالات متحده و چپاول طلای نیکاراگوا، پانامه در معرض دسایس ایالات متحده، دست تزویر ایالات متحده در گواتیمالا، ورود طالبان و مشاورین به کابل، سرمایه گذاری و بهره برداری سیاسی از مواد مخدر،...
این کتاب در
۲۰٥ صفحه با پشت جلدی  که در آن تصویری از حادثه اسفناک 11 سپتمر در نیویارک که سبب کشته شدن حدود 3000 انسان شد؛چاپ شده است. آقای حیفی  سرزمین دسایس سرنوشت فلاکتبار وطنش و کشور های جبر دیده را به بررسی گرفته و به  معماهای بغرنج مکث نموده است.لازم میدانم به یکی ازین معما های سیاسی  این کتاب مکث  نموده باور کنیم که نویسنده یک استاد موشکاف ادبیات سیاسی در تحلیل رویداد های اسفناک افغانستان و جهان است.

امکان  ترور احمدشاه مسعود از داخل شورای نظار

 

اقای حیفی به نقل از خانم شکریه حیدر که خاطره سفر خود را از پنجشیر بصوب خواجه بهاوالدین که محل اقامت مسعود بوده بیان  داشته میگوید:

"زمانیکه من با خانم  فرانسواکنس  نامه نگار فرانسوی همراه با مجاهدین محل، پنجشیر را به قصد خواجه بها والدین توسط الیکوپتر ترک می گفتیم ، حضور دو چهره نا شناخته عرب تبار باعث شک و بد گمانی شد و همه راکبین از یکدیگر می پرسیدند که اینها که و از کجا اند و قصد کجا دارند؟این سؤظن و بد گمانیها سبب شد تا سر نشینان الیکوپتر افراد مظنون را از جمع خود برانند و آنها را از هواپیما پیاده کنند،اما معلوم کس نشد که افراد مذکور به مجرد خروج از هوا پیما در آن دره تنگ پنجشیر بکجا رفتند و با که در تماس شدند که تا ورود مجدد آنها پرواز معطل و تا مدخل هوا پیما چه کسی آنها را بدرقه نمود"

این صحبت خانم شکریه نویسنده را به دو سوال متوجه ساخته است.

1- او که امر توقف هوا پیما را تا ورود مجدد افراد مشکوک و مظنون مذکور صادر کرد که بود؟

2 – مشایعت کنندگان چه کسانی بودند و به امر کدام مرجع ذیصلاح افراد مذکور را تا مدخل هوا پیما بدرقه کردند؟

طرح چنین سوالات و تاکید بیانات احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود مبنی بر آگاهی پدرش از توطیه که علیه او در جریان بوده این اندیشه را تقویت می بخشد که اختلافات درونی و بند و بست های بیرون مرزی به سر کسب ثروت و قدرت ابستن این فاجعه و ماجرا باشد.

نویسنده بخاطر روشنتر شدن این فاجعه کنجکاوانه به سراغ محافظ احمد شاه مسعود که فهیم دشتی نام دارد و از چنین حادثه مهیب جان بسلامت برده و جهت تداوی به پاریس آمده به عیادتش میرود تا از زبان او بحیث شاهد محل واقعه بشنود .نویسنده یقین داشته که او را به بستر یکی از بیمارستانها خواهد یافت که بعد از عمل جراحی بیک حالت زار از شدت بخود می پیچد و شاید توان گفت و شنید و حوصلۀ توضیح واقعه را نداشته باشد اما خلاف تصور او را به دفتر سفارت کاملآ سر حال و بدون علایم کدام جراحات می یابد تنها قسمتی از دست او با بنداژسفید بسته است. برای نویسنده از مشاهده حالت صحی او سوال پیدا میشود. چه امکان خواهد داشت که در شرایط دشوار محیطی یک شخص این همه راه دور و دراز را با صرف یک مبلغ درشت محض به منظور یک پانسمان عادی بپیماید؟

آیا نظربه سؤظن  و تردید هاییکه از گفته های شکریه حیدرو احمد مسعود ایجاد شده این سفر جنبه نمایشی و تبلیغاتی نخواهد داشت؟

نویسنده فرصت می یابد تا در پای صحبت فهیم دشتی محافظ احمدشاه مسعود که گفته میشود خواهرزاده عبدالله عبدالله است بنیشند. توضیحات سوال بر انگیز فهیم دشتی خواهر زاده داکتر عبدالله و ورود نمایشی او بمنظور یک پانسمان ساده به پاریس این شایعه را قرین به واقعت می سازد که ترور احمد شاه مسعود بدستیاری و همکاری اشخاص از داخل شورای نظار بوقوع پیوسته باشد. 

  کتاب های محترم خلیل حیفی در مورد تاریخ ، جامعه شناسی ، مردم شناسی و رمان نویسی چون نبشته های که به مقام رسیده به هموطنان تقدیم گردیده است. قلم خلاقه این پژوهشگر بیدار را در عرصه ها مختلف روان میطلبم.

 


September 17th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
معرفی و نقد کتب